Skip to content

Siivousliikkeen palvelupäällikön työpäivä – aikaisia aamuja ja odottamattomia tilanteita

Aikaisemmin pääsimme Tasolaisten palveluohjaajan Marian matkaan ja saimme kuulla kesätyöntekijämme Sannin kuulumisia. Tällä kertaa halusimme selvittää, millainen on Uudenmaan palvelupäällikkömme Taina Blomsterin tyypillinen työpäivä.

Tainan työpäivä alkaa usein jo kotona, puhelimen soidessa heti aamusta.

– Kotona teen alkuun esimerkiksi työaikojen siirtelyä, sillä heti aamulla ilmaantuu sairaslomalaiset ja kaikki erikoiset tapahtumat. Jos ei asiakkaat soita, niin sitten soittaa esimiehet, että mitä nyt tehdään, kun pitäisi olla kolmessa paikassa samaan aikaan. Yritän neuvoa, miten siitä päivästä selvitään.

Tainaa ei hektiset aamut hetkauta.

– Olen aamuihminen. On kiva mieli, kun tiedän että asiat sujuu. On kiva auttaa ihmisiä, kun näkee että he tarvitsevat apua. Olen mielelläni heidän tukena, Taina kertoo.

Tainan aamun ensimmäiset tunnit menevät pääosin tilanteiden kartoittamiseen. Yhdessä esimiesten kanssa he katsovat päivän asiat kuntoon.

– Jos yhdellä on liikaa tehtävää, toinen menee auttamaan. Kaikki saadaan aina tehtyä. Esimiehet hoitavat kenttää, mutta he tarvitsevat vielä paljon tukea. Tunnen koko kentän, joten osaan neuvoa ja tähän menee yleensä päivästä aikaa.

Pitkä kokemus takana

Hyviä neuvoja ja oppeja Tainalta löytyy alan pitkän kokemuksen kautta.

– Olen ollut yli kymmenen vuotta esimiehenä. Viime huhtikuussa siirryin palveluesimiehestä palvelupäälliköksi. Nyt työhön kuuluu enemmän toimistotöitä; laskutukset, myynti ja uusien tarjouksien laatimiset ja niihin liittyvät asiakaskäynnit.

Ajoittain nopeatempoinen ja paljon asiakaspalvelua sisältävä palvelupäällikön työ vaatii rauhallista otetta ja hyvää asennetta.

– Tässä työssä täytyy olla äärimmäisen joustava ja semmoinen helposti lähestyttävä. Täytyy olla hyvällä mielellä, niin kuin asiakaspalvelussa kuuluu, Taina kuvailee.

Kuuntelu on avainasemassa niin asiakkaiden kuin työkavereiden kanssa kommunikoidessa.

– Täytyy osata kuunnella asiakasta. Siitä se kaikki lähtee, kun kuunnellaan, mitä asiakas haluaa ja neuvotellaan. Myös esimiehet ovat kaikki erilaisia ja jokaisen kanssa täytyy osata olla. Sillä lailla he viihtyvät työssä ja ovat myös hyvällä mielellä.

Työn odottamattomat tilanteet

“Mee nyt ja koita pärjätä” -asenne ei Tainan mielestä vetele. Perehdytys työhön on jatkuvaa, eikä kaikkeen voi perehdytyksellä edes varautua.

– Aina tapahtuu jotain erilaista. Odottamattomia tilanteita tulee vaikka luulee, että on nähnyt kaiken.

“Kauhuskenaarioista” Taina mainitsee flunssakaudet yhdistettynä talven huonoihin keleihin.

– Kun on lumiset kelit, autot voivat hajota jonnekin tai junat eivät kulje. Vuosi sitten oli tilanne, kun korona iski tosi kovasti, niin saattoi olla samaan aikaan montakin ihmistä poissa. Silloin oli paljon haastetta, että saatiin kaikki paikat tehtyä. Onneksi jotkut siivoojatkin osaavat tuurata toisiaan. Se oli yksi niitä hetkiä, kun luuli että on kaiken nähnyt, niin sitten tuli korona, Taina muistelee.

Aamu jatkuu toimistolla

Tasolaisten Helsingin toimisto ja varasto sijaitsee Metsälässä. Kun Taina saapuu toimistolle, on päivän akuuteimmat asiat usein jo hoidettu pois alta.

– Siinä vaiheessa kun tulen toimistolle, niin kentän pitäisi olla kunnossa. Kaikki osaavat mennä oikeisiin paikkoihin.

Työpäivät eivät ole kaikki tietenkään samanlaisia.

–  On myös sellaisia aamuja, kun kukaan ei soita. Minä juon kahvit ja lähden rauhassa töihin.

Päivään kuuluu yleensä myös muita juoksevia asioita, kuten varaston ylläpitoa, palavereja ja muuta sumplimista.

– Kerran viikossa ajan aamuisin tukun kautta ja haen tarvikkeita. Pidetään täällä myös palavereja. Valmistaudutaan nyt kesän lomiin, joita pitää alkaa suunnitella ajoissa, koska on paljon vakituista henkilöstöä.

Tasolaisia arvoja

Tasolaisilla arvostetaan ennen kaikkea hyvää työilmapiiriä ja sitä, että puhalletaan yhteen hiileen. Tavoitettavuus on myös osa Tasolaisten laatulupausta.

– Tärkeää on, että työtaakka ei ole liian raskas ja kaikki viihtyy. Ollaan myös aina tavoitettavissa. Kuka tahansa työntekijä ja asiakas voi soittaa milloin vaan ja asia hoituu heti.

Myös hyvillä käytöstavoilla pääsee pitkälle.

– Kenellekään ei sanota pahasti, rumasti eikä kovasti. Meillä puhutaan normaalilla äänellä kun keskustellaan. Pitää olla hyvät käytöstavat, Taina lisää.

Yhteydenottoja ja asiakaskäyntejä

Tainan päivä toimistolla etenee paperihommien ja asiakaskäyntien sopimisten parissa.

– Toimistolla soittelen asiakaskäynneistä, hoidan laskutukset ja laskutusmuutokset eteenpäin. Siinä on oma työnsä.

Pitkin päivää voi tulla yhteydenottoja, niin nykyisiltä kuin uusilta asiakkailta.

– Uusia yhteydenottoja tulee nettisivujen lomakkeella tai usein asiakas on ensin käynyt sivuilla ja lähettää sitten sähköpostia. Uudet asiakkaat saattavat olla nykyisten asiakkaiden naapureita. Tämmöisiä tapauksia on useampia. Lähes joka kuukausi tulee myös uusia alueita ja lisäyksiä olemassa olevilta asiakkailta. Tarjouspyyntöihin vastaan aina, jos ei saman päivän aikana, niin seuraavana päivänä, Taina kertoo.

Itse asiakaskäynnit sijoittuvat yleensä iltapäivään tai joskus jopa iltaan.

– Asiakaskäynnit riippuvat täysin asiakkaasta. Käynneille mennään, kun asiakas on paikalla. Toimistot ovat yleensä iltapäivällä. Joskus asiakas haluaa, että käydään illalla. Jotkut haluavat käynnit nopealla aikataululla, jotkut taas parin viikon päähän. Mennään ihan asiakkaan aikataulun mukaan. Jos tulee uutta, katsotaan ja kartoitetaan, ja sitten teen uuden tarjouksen. Suursiivoukset kartoitetaan myös erikseen.

Kiitokset jäävät mieleen

– Tykkään hirveästi tästä työstä. Työ on monipuolista ja kivaa. On kivoja ihmisiä ja asiakkaita, Taina kuvailee.

Hyvin tehty työ ja yhteiset onnistumiset palkitsevat. Kehut asiakkailta ja kollegoilta ovat jääneet Tainan mieleen.

– Parasta on kun asiakkaalta saa kiitoksen. Vaikka sellainen, että nyt on kiva työntekijä, joka tekee hyvin ja on niin iloinen, reipas ja hyväntuulinen. Toinen on, kun ohjaajat sanovat, että he niin tykkäävät olla täällä töissä.

Tasolaiset yrityssiivouksissa meitä on noin 80 henkeä. Henkilökunnastamme noin 45 toimii Uudellamaalla ja 35 Pirkanmaan alueella.

Yhteistä kaikille asiakkaillemme on, että he edellyttävät meiltä laatua, ajantasaisuutta sekä toimitusvarmuutta. Laaja-alainen, satoja erilaisia kohteita kattava kokemuksemme ja ammattitaitoinen henkilöstö ovat laatulupauksemme kulmakiviä. Tutustu palveluihimme ja pyydä tarjous!

Back To Top